Klánháboru
A játék története
A Klánháború a Die Stämme német nyelvű játék magyarosított verziója. Több nyelven is megtalálhatjuk az interneten, az angol Tribalwars már 50 Világon játszható. 2008 május elején indult Magyarországon a Világ 1, majd nyáron követte a Világ 2 szerver indulása. Még ez év őszének elején folytatódott a Világ 3-mal, majd 2009 elejétől már 4 világon játszhatunk magyar nyelven. 2009 március elején már az ötödik világ is létrejött. A világok játékmenete nagy vonalakban azonos, de kisebb technikai és játékmenetbeli különbségek vannak köztük. Az egyik legmeghatározóbb különbség a sebesség, ezek mellett néhány épületben, egységekben vannak kisebb eltérések. Ez igaz a magyar, és más nyelven futó szerverekre is.
A játékmenet
A játék arról szól, hogy urald a világot és minél erősebb légy. Minél több falvat hóditasz meg, annál több pontod lesz. A játékmentet alatt klánt alapíthatsz vagy beléphetsz más klánokba és külön fórumon beszélgethettek.
A Világok
A világok lényegében azok a pályák, ahol a játék történik. Ezek között a világok között semmiféle összefüggés nincs. Minden világ fel van osztva 10×10 kontinensre, melyek nullától 99-ig számozódnak. Egy ilyen kontinens 100×100 mezőt tartalmaz. Ezeken a mezőkön találhatók a falvak, ezek meghatározására a mezők hosszúsági és szélességi koordinátáit használják, de ettől függetlenül bárhogy elnevezhetünk egy falut. A játék programja a falvakat véletlenszerűen helyezi el, csupán az égtájat választhatjuk ki induláskor. Nem minden égtáj válaszható egy időben, mert a program törekszik a falvak egyenletes elhelyezésére. A játékosok falvain kívül létezik még bónuszfalu is, mely szintén véletlenszerűen jelenik meg a térképen. A bónusz falvak különböző plusz képességekkel rendelkeznek, magasabb bennük a nyersanyagtermelés, vagy gyorsabb a kiképzés.
A falu
Minden játékos regisztráláskor kap egy falut, amit fejlesztenie kell. A fejlesztéshez elengedhetetlen a nyersanyag, melyből 3 féle található.
Ezekből lehet katonákat és épületeket fejleszteni, építeni. Egy adott épületet nem csak akkor lehet építeni, ha van elég nyersanyag, hanem ha eleget tett a játékos az építéshez szükséges feltételeknek. Pl.: Egy Barakkhoz egy 3-as szintű Főhadiszállás szükséges. A Tanya is fontos a játék menetében, mert ez gyártja az élelmet, mely ellátja a falu lakosait. Ennek fejlesztési szintje határozza meg a maximum népességszámot, amelyet el tud tartani. Az épületek többségében is vannak lakosok, ezért ez is beleszámít a tanya kapacitásába. Minél több épületet fejlesztünk minél magasabb szintre, annál kevesebb hely jut a katonák számára. Ezért nem érdemes mindent kiépíteni minden faluban, mert háborús játék lévén a katonák száma lényegesebb.
Épületek
- Főhadiszállás: Itt lehet épületeket építeni, vagy fejleszteni. A Főhadiszállás szintje egyrészt befolyásolja a többi épület fejlesztésének a gyorsaságát, másrészt több épülethez hasonlóan bizonyos szintet el kell érni, hogy egyes épületeket elkezdhessünk fejleszteni, illetve céljának megfelelően használni tudjunk.
- Barakk: Ez az alap katonatoborzó épület. Itt lehet lándzsás, kardos és bárdos katonát, illetve íjászt kiképezni. Minél magasabb szintű, annál gyorsabban.
- Istálló: Itt lehet lovas katonákat toborozni: felderítőt, könnyűlovast, lovasíjászt, és nehézlovast. Minél magasabb szinten van az épület, annál gyorsabban.
- Műhely: Itt lehet ostromgépeket építeni: faltörő kost, és katapultot. Minél magasabb szinten van a műhely, annál gyorsabban.
- Templom: ez jelzi a vallás hatókörét.
- Akadémia: Itt lehet főnemest képezni. Ezzel a katonával képes egy játékos elfoglalni egy másik játékos uralma alatt álló települést.
- Kovácsműhely: Itt lehet technológiákat kifejleszteni, amelyek lehetővé teszik újfajta egységek képzését.
- Gyülekezőhely: Innen adhatsz ki parancsokat katonáidnak. Itt lehet ellenőrizni, hogy melyik csapat megy harcolni, és melyik jön épp haza.
- Szobor: Itt lehet lovagot kiképezni (egy játékosnak maximum egy lovagja lehet, még akkor is, ha minden faluban van szobor). Egyes világokban nem építhető, így ezekben lovagok sincsenek.
- Piac: Itt lehet kereskedni más játékosokkal. Minél magasabb szinten van, annál több kereskedő áll rendelkezésedre.
- Bányák: Ezek látják el a falut nyersanyagokkal. Minél magasabb szintűek ezek az épületek, annál gyorsabb a termelés.
- Fatelep: Itt történik a fakitermelés.
- Agyagbánya: Itt történik az agyagkitermelés.
- Vasbánya: Itt történik a vaskitermelés.
- Tanya: Ez gyártja az élelmet, amely ellátja a falut. A Tanyára kattintva látható a maximális népességszám.
- Raktár: Itt lehet tárolni a megtermelt vagy zsákmányolt nyersanyagot. Minél magasabb szintre fejlődött az épület, annál több nyersanyagot lehet benne tárolni.
- Rejtekhely: A Rejtekhelyen tárolt nyersanyagokat nem tudják az ellenségeid megkaparintani. Minél magasabb a szintje, annál többet képes tárolni. A csapataid elrejtésére azonban nincsen mód. Még az ellenségeid felderítői sem látják az elrejtett nyersanyagaidat.
- Fal: Minél magasabb szintű, annál nagyobb a település alapvédettsége. A seregeid védekező értékét is megnöveli.
Egységek
Az egységeket többféleképpen csoportosíthatjuk.
- Támadó és védő egységek.
- Gyalogos és lovassági egységek.
- Különleges karakterek, melyek speciális feladatra használatosak legfőképp támadás során.
Ezek lehetnek katonák, illetve különböző ostromgépek. Tanyakapacitás szerint nem azonos értékkel bírnak. Nincs kimondottan jobb vagy rosszabb egység. Mindegyik bizonyos célra a legjobb, másra viszont kevésbé vagy nagyon gyenge hatásfokkal alkalmazható. Védekező és támadó erő számításában figyelembe kell venni a tanyakapacitását is. Nem lehet azt mondani, hogy például a nehézlovas jobb támadó, mint a könnyűlovas, mert az előbbi 6 főnyi helyet foglal a tanyából, az utóbbi viszont csak négyet. Ebből adódóan a könnyűlovas 1 főre számolva nagyobb támadóerővel rendelkezik.
Gyalogság
- Lándzsás: Ez az alapkatona. Már a játék kezdetekor fejlesztés nélkül képezhető. Támadásban gyenge, de lovasok ellen kitűnő védő, gyalogsággal szemben viszont gyenge. Támadásban főleg a játék kezdeti szakaszában használatos. Sebessége: 18 percenként 1 mező. 25 nyersanyagot bír el.
- Kardforgató: Erősebb támadó mint a lándzsás, de ez nevezhető a másik alap védő egységnek a lándzsás mellett. A gyalogság ellen kitűnő védelmet nyújt, de lovasság ellen gyenge védő. Támadóereje közepesnek mondható, tanyakapacitást figyelembe véve nagyjából megegyezik a nehézló támadó és védő értékeivel, de annál valamivel erősebb. Hátránya a nehézlóval szemben a sebessége, a leglassabb egység. Sebessége 22 perc mezőnként, 15 nyersanyagot bír el.
- Bárdos: A legerősebb támadóértékkel bíró egység, de védekezésre szinte alkalmatlan. A lándzsással azonos sebességű, de csak 10 nyersanyagot bír el.
- Íjász: A legerősebb védőértékű egység, támadásban viszont nem ajánlatos használni. Egyesíti magában a lándzsás és a kardos védő értékeit mind gyalogság, mind lovasság ellen. Legnagyobb gyengéje viszont a lovasíjász támadó egységek elleni védelme.
Lovasság
- Felderítő: Harcértéke nincs. Feladata más falvak egységeiről, épületeiről információkat gyűjteni. Minél több egység marad életben támadás után, annál több információt szolgáltat. Védekezni ellene szintén csak felderítővel lehet. Védekező ként felderítőkkel szemben nem esik el, csak más támadó egységek ellen. Sebessége 9 perc mezőnként, teherbírása nincs. Tanyaigénye 2 fő.
- Könnyűlovas: A bárdos mellett a másik legfőbb támadóegység. Gyors, teherbírása a második legjobb tanyaigényét figyelembe véve. 80 nyersanyagot képes hozni, ezért fosztogatásra is kiváló. Sebessége 10 perc mezőnként, tanyaigénye 4 fő.
- Lovasíjász: Közepesen erős támadó, de a legjobb hatásfokkal semlegesíti a védekező fél íjászait. Támadó csapatokban kisebb létszámban ajánlatos küldeni. Teherbírása 50 nyersanyag, sebessége 10 perc mezőnként. Tanyaigénye 5 fő. Egyes világokban nem elérhető.
- Nehézlovas: Ez az egység sok vitára ad okot még az igazán profi játékosok között is. Egyesek szerint szükségtelen és magas költségei miatt pazarlás, mások szerint nélkülözhetetlen. Egy igazi Jolly Joker. Nincs olyan, amiben ne lenne jó, de minden téren van erősebb megfelelője. Tanyaigény tekintetében támadóereje alatta marad a könnyűlónak, védekezőereje pedig kisebb mint a kardosé. Valódi értéke főleg védekezésben mutatkozik meg, mikor kevés idő alatt nagy védőerőt kell mozgósítani. Sebessége 11 mező percenként, teherbírása 50 nyersanyag, tanyaigénye 6 fő.
Ostromgépek
- Faltörő kos: A támadó csapatait segíti az ellenfél falának lerombolásával.
- Katapult: Leginkább az ellenfél épületeinek lerombolására jók, mivel velük az épületek lerombolása is lehetséges. Sokkal jobban megéri mint a faltörőkos, mert jobban támad/védekezik és még falat is lehet vele rombolni!
Egyéb